Medijska i informacijska pismenost
Fakultet političkih nauka Univerziteta u Sarajevu kroz akademski, naučnoistraživački i pedagoški interdisciplinarni pristup razvija strateški okvir uključivanja medijske i informacijske pismenosti u formalno i neformalno obrazovanje, zasnovano na principima izvodljivosti i održivosti. Kroz aktivnosti su razvijeni ljudski kapaciteti, metode, materijali, mreža ključnih aktera i stručnog kadra, te strateški koncept za sistemsko rješenje izazova digitalne transformacije društva kroz medijsku i informacijsku pismenost.
Medijska i informacijska pismenost (eng. Media and Information Literacy) – MIP / MIL – odnosi se na suštinski važne kompetencije (znanje, vještine i stavove) koje građanima omogućavaju da se djelotvorno odnose prema medijima i drugim snabdjevačima informacijama, i da razvijaju kritičko mišljenje i vještine cjeloživotog učenja da bi se socijalizovali i postali aktivni građani.
Shvaćena kao složen koncept, medijska i informacijska pismenost obuhvata znanje, vještine i stavove koji omogućavaju građanima da:
- razumiju ulogu i funkcije medija i drugih dobavljača informacija u demokratskim društvima
- razumiju uslove pod kojima se te funkcije mogu realizovati
- prepoznaju i izraze potrebu za informacijama
- pronađu i pristupe relevantnim informacijama
- kritički vrednuju informacije i sadržaje koje pružaju mediji i ostali dobavljači informacija, uključujući one na Internetu, u smislu nadležnosti, vjerodostojnosti i aktuelne namjene
- preuzimaju i organizuju informativni i medijski sadržaj
- sintetizuju ili rade na idejama koje su preuzeli iz sadržaja
- saopšte svoje shvatanje kreiranog znanja publici ili čitalištu u odgovarajućem obliku, na odgovarajućem medijumu i na etički i odgovoran način
- primijene svoje IKT vještine da bi baratali informacijama i proizveli korisnički sadržaj
- pristupe radu sa medijima i ostalim dobavljačima informacija, uključujući one na Internetu, u cilju samoizražavanja, slobode izražavanja, interkulturalnog dijaloga i demokratskog učešća.
Medijska i informacijska pismenost – strateški pristup
Razina medijske i informacijske pismenosti (MIL) u Bosni i Hercegovini (BiH) nije zadovoljavajuća. Potreba za demokratizacijom društva i razvojem vještina nove generacije potrebne za digitalno doba zahtijeva adekvatnu integraciju MIL u formalno i neformalno obrazovanje. Pažljiv metodološki pristup kako bi se osigurao najbolji rezultat i pažljiv odabir ciljnih skupina bit će važni za postizanje održivog i kontinuiranog razvoja MIL, interkulturalnog dijaloga i povećanja kritičkog razmišljanja u BiH.
Djeca i mladi u BiH imaju vrlo ograničenu ili nikakvu sposobnost stjecanja vještina i kompetencija potrebnih za uspješan život u digitalnom dobu i izazovnom demokratskom okruženju. Građani Bosne i Hercegovine nisu spremni tražiti besplatan pristup informacijama putem neovisnih i različitih medija ili informativnih posrednika. Također, kaotični krajolik digitalnih medija otvara mogućnosti za širenje dezinformacija – vijesti i informacija. Biblioteke u cijeloj zemlji i u školama uglavnom se ne koriste i iako imaju potencijal igrati značajnu ulogu u procesu cjeloživotnog učenja, one nisu prepoznate kao institucionalna podrška za postizanje ciljeva informacijskog društva. Fakultet političkih nauka Univerziteta u Sarajevu svojim znanstvenim i istraživačkim aktivnostima u Bosni i Hercegovini zagovara strateški pristup u području medijske i informacijske pismenosti. Takav pristup trebao bi rezultirati integracijom medijske i informacijske pismenosti u formalni i neformalni obrazovni sistem, te uključiti medije, nastavno osoblje i bibliotekare u proces zagovaranja i jačanja medijske i informacijske pismenosti s posebnim naglaskom na promicanje multikulturalizma kroz razvoj kritičkog mišljenja i zagovaranja.
Suštinu hibridnog modela višekomponentne integracije MIP u obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini čini biblioteka kao informacijsko središte, koje može biti strateški resurs kroz koji će se vršiti proces informacijsko-medijskog opismenjavanja korisnika (učenika, nastavnika, roditelja). Kako škole nemaju usvojene samostalne MIP programe, ni standarde koji bi pridonijeli njegovom promoviranju, aktualizacija uloge i funkcije bibliotekara i biblioteke kroz UNESCO MIL kurikulum može biti strateška komponenta razvoja profesionalnih kompetencija, naročito u odnosu na činjenicu da je bibliotekarstvo direktno povezano sa procesima pružanja podrške učenju, kao što je i sama MIP svojim ciljevima povezana s ciljevima cjeloživotnog učenja. Savremena školska biblioteka se tako pojavljuje kao ključna sastavnica funkcioniranja informacijskog društva, (multimedijalno središte škole, centar informacija posredovanih korištenjem suvremene tehnologije, itd.), te bi školske biblioteke trebalo prepoznati kao postojeće sistemske resurse čijom bi se aktualizacijom osiguravala kontinuirana podrška novim ishodima učenja za 21. stoljeće.
Edicija : MEDIJSKA I INFORMACIJSKA PISMENOST
Izdavač: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Sarajevu
|
|
|
|
Izdavač: Univerzitet u Sarajevu Fakultet političkih nauka
Izdanje: Prvo – Elektronsko izdanje
Godina izdanja: 2020 (vol 1) |
Izdavač: Univerzitet u Sarajevu Fakultet političkih nauka
Izdanje: Prvo – Elektronsko izdanje
Godina izdanja: 2021 (vol 2) |
Izdavač: Univerzitet u Sarajevu Fakultet političkih nauka
Izdanje: Prvo – Elektronsko izdanje
Godina izdanja: 2021 (vol 3) |
Izdavač: Univerzitet u Sarajevu Fakultet političkih nauka
Izdanje: Prvo – Elektronsko izdanje
Godina izdanja: 2021 (vol 4) |
Četiri faze strateškog pristupa medijskoj i informacijskoj pismenosti
I FAZA
Fakultet političkih nauka Univerziteta u Sarajevu proveo je dio aktivnosti projekta “IZGRADNJA POVJERENJA U MEDIJE U JUGOISTOČNOJ EUROPI I TURSKOJ” u suradnji sa Organizacijom Ujedinjenih nacija za obrazovanje, nauku i kulturu (UNESCO) i uz finansijsku podršku Europske unije. Cilj ovog projekta je jačanje slobode izražavanja, slobodnog i pravovremenog pristupa informacijama, te jačanje kapaciteta slobodnih, profesionalnih medija i medijskog pluralizma.
U sklopu projektnih aktivnosti u ovoj fazi urađeno je slijedeće:
- Napisana Pozicijska studija o politikama i strategijama medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini (dostupna na: http://bit.ly/2BeaJAl )
- Napisana Pregledna studija o politikama i strategijama medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini (dostupna na: http://bit.ly/2MElTTy)
- U saradnji sa Ministarstvom civilnih poslova Bosne i Hercegovine i Državnom komisijom za saradnju Bosne i Hercegovine sa UNESCO-om, organizovane Konsultacije o politikama i strategijama medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini, s ciljem podsticanja međusektorske rasprave o medijskoj i informacijskoj pismenosti u Bosni i Hercegovini kako bi se pokrenuo proces artikulacije strategije i politika o integraciji medijske i informacijske pismenosti, te se, kao krajnji cilj, ova važna oblast najzad uključila u sistem formalnog i neformalnog obrazovanja.
- Održana radionica o medijskoj i informacijskoj pismenosti, koja je okupila informacijske posrednike, bibliotekare, informacijske i medijske stručnjake, nastavnike, predstavnike ministarstva obrazovanja, (samo)regulatornih tijela i predstavnike civilnog društva, s ciljem uspostave i jačanja dijaloga između učesnika, kao i zajedničkog sagledavanja stanja i perspektiva MIP-a u Bosni i Hercegovini.
II FAZA
Nastavak aktivnosti u oblasti medijske i informacijske pismenosti u sklopu projekta “IZGRADNJA POVJERENJA U MEDIJE U JUGOISTOČNOJ EVROPI I TURSKOJ”, u saradnji sa Organizacijom Ujedinjenih nacija za obrazovanje, nauku i kulturu (UNESCO) i uz finansijsku podršku Europske unije.
U sklopu projektnih aktivnosti u ovoj fazi urađeno je slijedeće:
- Formirana Savjetodavna grupa, s ciljem podsticanja međusektorske rasprave i promocije medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini. Cilj formiranja jedne takve grupe jeste pokretanje procesa artikulacije strategije i politika o integraciji medijske i informacijske pismenosti, kako bi se ova važna oblast najzad uključila u sistem formalnog i neformalnog obrazovanja. Savjetodavnu grupu će činiti stručnjaci iz relevantnih sektora za razvoj medijske i informacijske pismenosti koji tragaju za novim, kreativnim i održivim mjerama unapređenja medijske i informacijske pismenosti.
- Usvojena Deklaracija o značaju medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini. (dostupna na: http://bit.ly/2BdhXoh)
- Održane radionice/sastanci u Sarajevu, Mostaru i Banjaluci, na kojima su razmotreni najbolji koraci do implementiranja medijske i informacijske pismenosti u obrazovni sistem.
- Održane pilot radionice u jednoj osnovnoj i jednoj srednjoj školi u Kantonu Sarajevu, na osnovu UNESCO-vog kurikuluma MIL za obuku nastavnika
- Održana radionica sa bibliotekarima osnovnih i srednjih škola u Kantonu Sarajevo, kako bi se predstavio model integracije MIL u obrazovni sistem sa bibliotekom u središtu
- Provedeno istraživanje stavova i kompetencija nastavnika i bibliotekara osnovnih i srednjih škola u KS, čiji rezultati su objavljeni u časopisu Sarajevo Social Science Review (dostupno na: https://bit.ly/3gjdOCt )
III FAZA
Fakultet političkih nauka u 2019/2020. u okviru programa Dijalog za budućnost (UN agencije) realizira projekat “Medijska i informacijska pismenost u funkciji razvoja kritičkog mišljenja i zagovaranja mladih”.
Opći cilj u ovoj fazi strateškog pristupa FPN-a je podizanje razine medijske i informacijske pismenosti među novinarima, nastavnicima i učenicima, na ostvariv, održiv i održiv način, uz kontinuirani razvoj MIL-a, interkulturalni dijalog, povećanje kritičkog mišljenja u BiH, a sve na temelju znanstvenih istraživanja i podataka.
Realizirane i planirane aktivnosti u ovoj fazi su:
- Istraživanje stavova i kompetencija nastavnika i bibliotekara u osnovnim i srednjim školama u gradovima: Banja Luka, Bijeljina, Brčko Distrikt, Bugojno, Doboj, Istočno Sarajevo, Kiseljak, Mostar, Sarajevo, Tešanj, Travnik, Trebinje i Tuzla.
- Istraživanje stavova i kompetencija roditelja i učenika u Kantonu Sarajevo
- Radionice za novinare o ulozi novinara u promociji medijske i informacijske pismenosti održane u Sarajevu, Banjaluci i Mostaru
- Radionice za nastavnike i bibliotekare osnovnih i srednjih škola u Sarajevu i Istočnom Sarajevu o interkulturalnom dijalogu
- Radionice za nastavnike i bibliotekare osnovnih i srednjih škola u Sarajevu i Istočnom Sarajevu o prevenciji nasilnog ekstremizma
- Radionice za studente “Javno zagovaranje i procjena potreba zajednice”, održane u Sarajevu, Istočnom Sarajevu, Banjaluci i Mostaru
- Radionice za studente “Medijska i informacijska pismenost i razvoj kritičkog mišljenja”, održane u Sarajevu, Istočnom Sarajevu, Banjaluci i Mostaru
IV FAZA
Naučnoistraživački napori ka integraciji medijske i informacijske pismenosti u obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini, ali i podizanju razine medijske i informacijske pismenosti kod građana, nastavljeni su i u 2020. godini kroz projekte “Izgradnja povjerenja u medije u Jugoistočnoj Evropi i Turskoj – faza 2” (UNESCO-EU), “Dijalog za budućnost: Jačanje dijaloga i socijalne kohezije između Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Srbije” (UNESCO, UNICEF i UNDP) i “Društvo, kultura i religija u digitalnom dobu.” (UNICEF).
- Realizirane aktivnosti u ovoj fazi su:
- Napisana Pregledna studija o politikama i strategijama medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini (Ver 2.0 – 2020)
- Napisana Pozicijska studija o politikama i strategijama medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini (Ver. 2.0 – 2020)
- Napisana Pozicijska studija Uloga organizacija civilnog društva u provedbi strategija i politika medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini
- Održane pilot radionice medijske i informacijske pismenosti za nastavnike i bibliotekara Osnovne škole Hasan Kikić u Sarajevu
- Održana Stručna radionica u integraciji medijske i informacijske pismenosti u obrazovni sistem
- Održana Akademska platforma o razvoju medijske i informacijske pismenosti u Bosni i Hercegovini
- Održana radionica o ulozi organizacija civilnog društva u provedbi strategija i politika medijske i informacijske pismenosti
- Održana radionica o ulozi bibliotekara u integraciji medijske i informacijske pismenosti u obrazovni sistem
- Održana radionica Jačanje kapaciteta medija za promociju medijske i informacijske pismenosti i pozitivnog pripovijedanja, za novinare iz Zenice i Tuzle
- Održana radionica Jačanje kapaciteta nastavnika i bibliotekara u promicanju kulturne raznolikosti, međukulturalnog dijaloga i tolerancije kroz medijsku i informacijsku pismenost, za nastavnike i bibliotekare iz ZE-DO kantona
- Održan webinar Značaj medijske i informacijske pismenosti za realizaciju online nastave u Kantonu Sarajevo
- Održana radionica za obuku trenera u okviru regionalnog projekta Dijalog za budućnost
- Održana ekspertska radionica (Podgorica) u okviru regionalnog projekta Dijalog za budućnost
- Održane fokus grupe sa direktorima, bibliotekarima, nastavnicima i učenicima osnovnih škola u Kantonu Sarajevo, u okviru projekta Društvo, kultura, religija u digitalnom dobu
- Odobreno uspostavljanje poddomene mip.unsa.ba za pokretanje Masovno otvorenog online kursa medijske i informacijske pismenosti (MOOC MIL)
- Kreirana pilot stranica za OER (beta verzija)
- Usvojena Deklaracija o značaju medijske i informacijske pismenosti i društvene kohezije (pdf). Deklaraciju moguće potpisati na linku: https://www.change.org/MIP_DK_2021
Kreirane dvije web stranice za potrebe organiziranja i realizacije online aktivnosti: https://sites.google.com/view/mipubih/ i https://sites.google.com/view/pilotradionicemip/